معماری
خانه / آشپزی برای کودکان / 9 تا 12 ماهگی / رابطه آهن با رشد کودک

رابطه آهن با رشد کودک

علائم کمبود آهن در کودک

کودکان در بدو تولد دارای آهن کافی برای شش ماه نخست زندگی خود هستند، اما بعد از آن باید رژیم غذایی روزانه آنها آهن کافی داشته باشد. در واقع کمبود آهن یکی از شایعترین مشکلات تغذیه ای در جهان است.

کمبود آهن

تشخیص کمبود آهن ممکن است دشوار باشد، زیرا علائم آن به اندازه بیماری های عفونی قابل تشخیص نیست. اگر به علائم رنگ پریدگی، بیحالی، و خستگی مزمن در کودک توجه نشود، ممکن است منجر به کم خونی شود، که به نوبۀ خود منجر به کم توانی می شود. با تامین منابع کافی آهن در رژیم غذایی، پیشگیری از وقوع این مشکل یا رفع آن علی القاعده دشوار نخواهد بود.

منابع آهن در رژیم غذایی

آهن موجود در غذاهای دارای منشأ حیوانی مانند گوشت قرمز، خصوصا جگر، یا ماهیهای روغنی مثل ماهی آزاد، ساردین، یا سارم (حلوا بندری) بسیار راحت تر از آهن منابع گیاهی جذب می شود. با این حال اگر منبع خوبی از ویتامین ث همزمان با منبع آهن گیاهی مصرف شود، جذب آهن بهتر انجام می گیرد. مثلا یک فنجان آب پرتقال تازه، چند تکه کیوی، چند تکه فلفل قرمز شیرین، یا گل کلم همگی منابع غنی ویتامین ث هستند که می توان همراه با اسفناج یا عدس مصرف کرد. این کار باعث می شود آهن موجود در غذا های اخیر بهتر جذب شود. غذاهای غنی از نظر پروتئین نیز به جذب آهن کمک می کنند. با مخلوط کردن ماهی، گوشت قرمز کم چربی، یا مرغ با سبزیجات برگدار که رنگ سبز تیره دارند یا عدس، می توان جذب آهن از منابع گیاهی را حدودا سه برابر کرد.

     
loading...

درباره ی آریامن

آریامن یک مجله ی اینترنتی است برای تمام سلیقه ها و شامل همه نوع مطلب اعم از علمی، تاریخی، آشپزی، پزشکی، سبک زندگی و ... می شود. هدف از ایجاد این وبسایت خدمت رسانی هر چه بیش تر به مردم شریف ایران بوده و تلاش می شود جدیدترین و مفیدترین مطالب و اخبار گذاشته شود و در اختیار شما قرار بگیرد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *