Menu

نگاهی به تغییرات نجومی قیمت پراید طی ده سال اخیر؛ افزایش قیمت فراتر از تورم عمومی کشور – عکس پروفایل غمگین

آریامن – مجله اینترنتی عکس پروفایل خاص

دو هفته پیش بود که گروه خودروسازی سایپا نرخ جدید خانواده X100 را اعلام کرد. این افزایش قیمت که شامل محصولات مختلف پراید از جمله “سایپا پراید ١٣١”، “سایپا پراید ١٣٢”، “سایپا پراید ١١١” و همچنین خودروی وانت “سایپا پراید ١٥١” می شد آنچنان شدید بود که باعث تغییر مدیرعامل سایپا شد.
اما نگاهی به بهای ارزان‌ترین خودروی بازار ایران و رابطه آن با نرخ تورم سالانه نشان می‌دهد در هفت سال گذشته مشتریان این خودرو مجبور بوده‌اند بیش از افزایش نرخ تورم بابت پراید هزینه کنند.
پراید خودرویی است که تولید آن در کره جنوبی آغاز شد. از سال ٧٢ در ایران توسط شرکت سایپا آغاز شد؛ که در کره جنوبی در مدل‌های DM و FS و همچنین مدل سدان که به آن بتا نیز گفته می‌شد تولید می‌شده‌است. پراید نخست توسط کمپانی فورد و سپس توسط کمپانی کیا ساخته شده‌است.

قیمت پراید

همانطور که در جریانید، در هفته های اخیر چالش ده سال قبل در شبکه‌های مجازی راه افتاده، مقایسه بهای این خودرو در سال‌های ۸۷ و ۸۸ با قیمت‌گذاری جدید این خودرو، به شدت مورد توجه کاربران قرار گرفته است. کاربران شبکه‌های اجتماعی بدون توجه به سطح فرساینده و سینوسی تورم در اقتصاد ایران، به مقایسه ثبات قیمت محصولات روز جهان در چند نسل اخیر پرداخته و به شماتت صنعت خودروی ایران می‌پردازند. موردی که به‌دلیل اثرات و پویایی‌های تورم، به شدت نیازمند توجه و پرداخت بیشتر است.




کلیک کنید

بررسی روند افت و خیز نرخ تورم در طول هفت سال گذشته نشان می‌دهد بی‌ثباتی سیاست‌گذاران پولی و مالی نسبت به مقوله تورم موجب شده تا در طول یک دوره زمانی کوتاه، بهای ارزان‌ترین خودروی تولید داخل تا بیش از ۴ برابر افزایش یابد. در واقع در حالی‌که قیمت کارخانه‌ای این خودروی کره‌ای- آمریکایی طی نیمه نخست سال ۱۳۹۰ حدود ۷میلیون و ۸۸۰ هزار تومان بوده است، این‌روزها بهای پراید با رشدی ۴۲۷ درصدی نسبت به ابتدای دهه پایانی قرن حاضر، به بیش از ۳۳ میلیون و ۷۲۵ هزار تومان رسیده است.

در جدولی که به منظور نشان دادن رابطه تورم و افزایش سالانه قیمت پراید تهیه شده، نکات جالب توجه دیگری قابل رصد است. برای نمونه سرکوب قیمت خودروی پراید هیچ‌گاه نتوانسته از افزایش شدید بهای این خودرو جلوگیری کند و در کنار افزایش ضرر تولیدکننده، تنها برای زمانی اندک موفق به پایداری در قیمت شده است. همچنین سرجمع افزایش بهای پراید در طول هفت سال گذشته و مقایسه آن با نرخ تورم نشان می‌دهد افزایش قیمت پراید فرسنگ‌ها از نرخ تورم سالانه کشور جلو افتاده است.

نکته‌ای که شاید ناشی از فرسایش تکنولوژیک و زیرساخت‌های داخلی در این صنعت استراتژیک بوده و بازهم فاصله ما با وضعیت جهانی را یادآور می‌کند. در این راستا، نگاهی به آمار وب‌سایت مارکت‌واچ از وضعیت تورم صنایع مختلف حاضر در آمریکا گویای بسیاری از موارد باشد. در این جدول به‌رغم افزایش شدید هزینه‌ها در بخش بهداشت و درمان، رفاه و سلامت، مشخصا هزینه تولید در بخش‌های مهمی نظیر صنعت خودروسازی نزدیک به صفر و در محدوده ۳ تا ۵ درصد بوده است.

آماری تکان‌دهنده در مقایسه با وضعیت فزاینده تولید خودرو در ایران که از ناحیه سیاست‌گذاری پولی و مالی غلط به شدت تضعیف شده و در حال سقوط است.
پراید در ایران برای بیش از ۲۰ سال آن هم در مدل‌های مختلف تولید شده‌ است. پراید بعد از پیکان از قدیمی‌ترین خودروهای بازار ایران است که هنوز تولید می‌شود.

تناقص با سخنان مدیران خودروسازی

در نهایت آخرین نکته این است که طی سال های اخیر بسیاری از مسئولان صنعت خودروسازی کشور با مقایشه قیمت خودروهای داخلی با کالاهایی مانند گوشت و برنج و طلا و…از تغییر قیمت اندک محصولات خود در مقایسه با سایر کالاها خبر داده اند، اما حالا این ارزیابی نشان می دهد که اتفاقا افزایش قیمت پراید به عنوان یکی از ایرانی ترین خودروهای موجود در کشور، از میانگین نرخ تورم کشور بالاتر است که مشخصا گفته مدیران مربوطه را زیر سوال می برد.

آریامن یک مجله ی اینترنتی است برای تمام سلیقه ها و شامل همه نوع مطلب اعم از علمی، تاریخی، آشپزی، پزشکی، سبک زندگی و … می شود. هدف از ایجاد این وبسایت خدمت رسانی هر چه بیش تر به مردم شریف ایران بوده و تلاش می شود جدیدترین و مفیدترین مطالب و اخبار گذاشته شود و در اختیار شما قرار بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *